Vem skall du satsa på?

Är kvinnor en bra målgrupp?
Är kvinnor en bra målgrupp?

Kvinnor eller män, privatpersoner eller företag, unga eller gamla, rika eller fattiga, tjocka eller smala – vem skall du satsa på? Här kommer första misstaget du kan göra nämligen att svara ALLA. Det är i princip omöjligt att få till ett gym där ”alla” känner sig välkomna än mer omöjligt att ni skall kunna bygga upp en organisation som kan erbjuda program som passar ”alla”. Glöm detta och lägg istället mycket tid på att få fram er primärmålgrupp där er fokus skall ligga. Sen kan ni mycket väl även ha sekundära målgrupper men högsta prioritet har er primärmålgrupp.

 

På en traditionell träningsanläggning både för män och kvinnor finns idag 4 olika segment (och i vissa segment kan det finnas minst två nivåer). Det gäller att bestämma var man vill verka.

 

1. Hög kvalité och full service.

Dessa koncept bygger på mer ”lyx” i sin design och de tjänster som erbjuds. Lokalerna är inte så stora men konceptet är väldigt personalkrävande.

 

2. Bra kvalité och full service.

Detta är de traditionella koncepten några välkända kedjor står för. Det finns bemanning hela tiden, oftast öppet över 80 timmar/vecka och med en stark produkt kring gruppträning. Lokaler på 1 500 – 3 000 kvm och fortfarande väldigt personalkrävande.

 

3. Okey kvalité och semi service.

Dessa klubbar erbjuder en okey lokalstorlek och oftast fin design med ett brett utbud (ibland med begränsningar inom gruppträning) men man håller nere på sin största kostnad dvs personal. Det finns inte bemanning hela tiden men merparten av tiden, exempelvis mellan 40 – 55 timmar/vecka. Tillgängligheten är dock stor (typ 05.00 – 23.00) då medlemmarna kan träna i gymmet på icke bemannade tider genom att komma in genom speciellt dörrlås.

 

4. Begränsad kvalité och begränsad service.

Det är detta vi kallar ”budget”. Här begränsar man verkligen bemanningen och har oftast bara personal mellan 16.00 – 20.00 måndag – torsdag. Detta blir 16 timmar per vecka. Sen finns det även oberoende Personliga Tränare som vistas i lokalen samt städpersonal. VIKTIGT att jobba mycket med teknik för att underlätta betalningar, bokningar, inpassering, kommunikation. Det är MÅNGA män av den yngre generationen som väljer detta alternativ.

 

När ni vet vilket segment ni vill agera på gäller det även att bestämma er profil. Just nu ser vi i branschen för träning och hälsa följande profiler (och ibland en kombination av nedan) som etableras:

 

a. Klassiskt fitnesscenter – primärkund på de som redan är ”frälsta” och som vill satsa rejält på att utveckla sin fysiska förmåga.

 

b. Familjecenter – precis som det låter, här satsas det på ”hela familjen”.

 

c. Hälsoklubb - tänk ”wellness” och träning både för kropp & själ.

 

d. Kvalitetscenter - förhållandevis ”dyrt” pris med mycket PT och hög service nivå. Eventuellt med en nedre åldersgräns.

 

e. Rock´n roll center - lite yngre, trendigare center eventuellt med åldersgräns. Eventuellt med en övre åldersgräns.

 

f. Rehab Fitness - har egna fysioterapeuter på plats och samarbete med läkare, vårdcentraler och företagshälsovården.

 

g. Tydlig nischning – Mindre lokaler med en tydlig målgrupp typ träning och hälsa endast för kvinnor, endast Personlig Träning, endast yoga & pilates, bara för dig som är 55 år eller äldre.

 

h. Budget gym - Hög tillgänglighet, begränsad service och ett lågt pris.

 

I samma process som ni bestämmer er primärmålgrupp, ert segment och er profil är det dags att svara på frågor som vad är vår affärside, vilket är vårt ”varför eller högsta prioritet” och vilka unikheter skall vi jobba med.